Songbird pt. X

Mijn derde favoriete band ooit moest wel eens opduiken in deze Songbird reeks. Ik heb even getwijfeld over welk nummer: elk van hun albums heeft wel zo een song die ik duizend miljoen keer opnieuw kan opzetten. Oorspronkelijk was ik eigenlijk overtuigd dat het absoluut Back Down South ging worden.

Die vibe. Die snaren. Die stem. De sfeer die uit hun liedjes spreekt, heeft mij op de een of andere manier altijd meer aangesproken dan de teksten (op een paar uitzonderingen na). Maar toen dacht ik even na en ik kon gewoon niet ontsnappen aan Use Somebody.

Misschien een beetje een clichématige keuze wegens één van hun allergrootste hits en de thematiek enzo, maar, oh, wat hou ik van dat nummer.

You know that I could use somebody
Someone like you and all you know and how you speak

Na al die jaren ben ik het nog steeds niet beu gehoord (er zijn nummers die ik na honderd keer beu ben). Het was liefde op het eerste gezicht met Use Somebody. Heel even ben ik het (dan toch) een beetje beu geweest, maar eigenlijk fladderen er elke keer ik het hoor een heel klein beetje vlindertjes in mijn buik. Ik weet niet goed wat het is met dat nummer, misschien de sfeer, misschien omdat het na zoveel keer integraal deel uitmaakt van mezelf, misschien omdat het één van de eerste KoL nummers was die me overstag deden gaan, maar ik krijg er dus geen genoeg van. Ja, ik ben één van die fans. Dat wil niet zeggen dat ik KoL daarvoor niet kende – maar ze waren in het alternatieve circuit echt hip eerst, de alternatieve mainstream, en ik had in die tijd een hekel aan al wat naar hip en/of (alternatieve) mainstream rook (dik belachelijk want zo alternatief ben ik bij nader inzien eigenlijk nooit geweest, maar hoe gaat dat: puberjaren). Ten tijde van Use Somebody en al die andere monsterhits was ik al wat tot inkeer gekomen, dat wil zeggen, ik luister gewoon waar ik zin in heb en laat me niet meer zo dicteren door een label. En dus ging ook ik overstag en zag mijn fout in, want zo gaat dat bij mij. In het kort dus: Kings of Leon is één van de bands van mijn leven. Use Somebody is bijna bij uitstek mijn KoL nummer, al was het maar omdat zelfs mijn lieve vrienden het met mij associëren en mij spontaan bellen tijdens uitgerekend dat nummer als zij op de wei van Werchter staan en ik niet – met tranen tot gevolg, wat het nog meer míjn nummer maakt.

En de Learning how to love me, pt. XXXV past daar helemaal bij (niet zo’n geweldige foto, maar dat maakt geen snars uit). Recht uit Salamanca, die ene stad die à jamais met mij verbonden is, net zoals Use Somebody zo’n deel uitmaakt van mezelf.

Learning how to love me, pt. XXXV

Learning how to love me, pt. XXXV

Geef een reactie

