Als het even moeilijk is

Soms zit er een groot, gapend gat in mijn hart. Met niets op te vullen. Een onbestemd gevoel van ontevredenheid. Je kent dat wel. Dat komt en dat gaat, zonder reden. Waar het op aankomt op zo’n momenten, is vechten. Vechten tegen die leegte. Ieder doet dat op zijn manier. In je zetel hangen en tv kijken, bijvoorbeeld. De ene film na de andere opzetten of een marathon om weer mee te zijn met je favoriete serie. Wat mij betreft, mag het geen geheim wezen dat muziek er meestal wel in slaagt enige vorm van soelaas te brengen. Maar alleen de juiste. Dewelke dat is, hangt er een beetje van af. Ik zou graag een ultieme playlist kunnen samenstellen die mij troost biedt wanneer nodig, maar mij evengoed laat dansen van plezier als ik blij ben. Noem het gemakzucht. Het maakt niet zo gek veel uit, want door die verzuchting kan ik net zo goed een streep trekken: ultieme playlists maken, heeft niet zoveel zin. Mijn muzikale behoeften lopen dan wel al eens gelijk wanneer ik droevig of blij ben, ze blijven dat nooit erg lang. Wat ik bedoel is dat muziek die mij op dag 1 een energie-opstoot bezorgt, mij op dag 2 helemaal niet hetzelfde gevoel geeft. Dat maakt het misschien moeilijker, want elke keer moet je op zoek naar de juiste muziek voor het juiste moment. Schijn bedriegt, want zo heel erg ingewikkeld ligt dat nu ook weer niet. Meestal komt dat gewoon overeen met het genre dat ik op dat moment heel erg veel luister. Een occasionele playlist: het heeft dus wel zijn charmes. Helpen mij momenteel bij alles: Skid Row, Kansas, Lynyrd Skynyrd, Warrant, Creedence Clearwater Revival, Led Zeppelin, Bon jovi en meer van dat soort. Gierende gitaren en lang, wild, zwierend mannenhaar, vergezeld van een glas wijn: het heeft iets therapeutisch, echt. En als dat niet helpt het donker te verjagen, probeer dan eens het huis te verlaten. Jaag jezelf de straat op, tegen beter weten in als het moet, op zoek naar beter gezelschap dan het zwarte gat binnenin. Dat is eigenlijk nog de beste remedie tegen turbulentie in je hoofd: een avondje of meer doorbrengen met vrienden. Een etentje, feestje, een dag klusjes gaan opknappen in het nieuwe huis van één van je vrienden. Doet geweldige dingen met je. Wonderen. Het voelt eigenlijk best als wat een dagje spa met een mens doet (naar ik me voorstel, want ik moet nog gespot worden in zulke oorden): het brengt ontspanning. Het verlicht alle pijn en, bovenal, het vult het grote, gapende gat. Als dat het niet waard is om uit je zetel voor te komen.

Learning how to love me, pt. VII

Learning how to love me, pt. VII

Geef een reactie

